Divadelní tipy 15. týden
autor: Česká televize
zvětšit obrázekKdyž maškary mohou do chrámu
Tanec, smích, nekonečná procesí, ale i tajemné rituály v dokumentu o evropských velikonočních tradicích a obřadech (2005). Připravili: L. Pecold, J. Albrecht a M. Petrov. Prostřednictvím unikátních materiálů nahlédnete do oblastí a měst, jejichž obyvatelé si Velikonoce umějí opravdu užít. Průvodcem po poutních místech několika evropských zemí vám bude reportér a kameraman Lumír Pecold, který pracoval pro několik světových magazínů a televizí. Autentická výpověď člověka, jenž mnoho let vyrážel za různými velikonočními kuriozitami, začne na Valašsku, při natáčení masopustního reje, který je součástí velikonočních oslav. Následně navštívíte rozličná evropská místa, abyste se vrátili zpět na Moravu, na Slovácko. Součástí velikonočních materiálů z mnoha exotických míst je totiž i reportáž o tom, jak slaví Velikonoce známá cimbálovka, jež se snaží uchovávat staré zvyky.
Vysílání: 10.4., 12.05 hod., ČT2
Soirée
Milan Lasica a Július Satinský v unikátním záznamu komediálního představení složeného z dialogů, skečů, gagů, písniček a improvizací. V Divadle na korze spoluúčinkují Zora Kolínska a Rádio Quintet (1968/2002). Režie Peter Mikulík (Ve slovenském znění). V kontextu československé kultury známe několik význačných humoristických dvojic. Vedle Voskovce a Wericha, Suchého a Šlitra či Šimka a Grossmanna si nepochybně každý vybaví také Milana Lasicu a Júlia Satinského, kteří spolu jako duo vystupovali již od roku 1959 – Lasica v pozici distingovaného lorda a Satinský křupana hrající hloupého. Divákům se zapsali do paměti svými nezapomenutelnými výstupy a divadelní záznam hry Soirée z Divadla na korze z prosince roku 1968 se řadí k vrcholům jejich tvorby. Konverzační skeče této dvojice, doplněné o pěvecká čísla Zory Kolínske, se nesly ve značně satirickém duchu a narážely na tehdejších události tzv. doby posrpnové a vpádu vojsk Varšavské smlouvy. Z tohoto důvodu se televizní premiéra uskutečnila až po více jak třiceti letech a jenom díky televizním technikům, co neuposlechli příkaz na zničení záznamu, se podařilo toto unikátní vystoupení zachovat.
Vysílání: 10.4., 21.50 hod., ČT art
Opakování: 13.4., ČT art
A znovu Žebrácká opera
Příběh hry Václava Havla proslavené skandální premiérou v roce 1975 a osudy jejího režiséra Andreje Kroba, jenž v těchto dnech oslaví 85. narozeniny, v dokumentu Olgy Sommerové (1996). Účinkují V. Havel, O. Havlová, L. Smoljak, V. Chramostová, J. Tříska, J. Hraběta, A. Krob a další. Režisérka Olga Sommerová natáčela snímek o dvou inscenačních podobách Havlovy Žebrácké opery v roce 1995 během generální zkoušky Divadla Na tahu na Hrádečku. V jedné z hlavních rolí zářil Ladislav Smoljak, k němuž se připojili i další herci ze souboru Divadla Járy Cimrmana. Záznam krásného letního odpoledne na zahradě mezi chalupami režisérka proložila vzpomínkami i archivními záznamy generální zkoušky světové premiéry Žebrácké opery v Horních Počernicích v roce 1975. Tato událost silně zasáhla do života tvůrců hry i jejích diváků. Konfrontace dvou různých přístupů jednoho režiséra k textu v naprosto odlišných podmínkách je doplněna neformálními rozhovory s autorem, s Olgou Havlovou (jde o její téměř poslední filmové záběry) i s tvůrci obou inscenací. Z filmu dýchá důvěrná, přátelská atmosféra a spiklenecká radost z divadla, která přetrvala i v letech svobody.
Dokumentární snímek uvádíme u příležitosti 85. narozenin divadelního režiséra, scenáristy i herce Andreje Kroba (*14. 4. 1938), jehož tvůrčí práce zanechala nesmazatelnou stopu v dějinách našeho divadla i kultury. Je spjat s legendárními počátky Divadla Na zábradlí v 60. letech, kde původně působil jako šéf jevištní techniky a kde také začalo jeho celoživotní přátelství s Václavem Havlem. Díky režisérovi Janu Grossmanovi získal možnost podílet se svými nápady na vzniku řady jedinečných inscenací. Na sklonku 60. let propadnul kouzlu pantomimy a stal se blízkým spolupracovníkem Ctibora Turby a Borise Hybnera, s nimiž absolvoval i četné zahraniční cesty. V 70. letech působil na dvou z mála progresivních scén – v Turbově Cirkusu Alfred (1973–1979) a v Divadle Járy da Cimrmana. V roce 1974 založil vlastní nezávislé Divadlo Na tahu, které se kvůli premiéře Žebrácké opery stalo předmětem zájmu Státní bezpečnosti. Andrej Krob již v té době platil za aktivního člena disentu, stal se jedním z prvních signatářů Charty 77 a po perzekuci v souvislosti s Žebráckou operou byla přerušena jeho účast na divadelních projektech a živil se jako montér těsnění oken. V osmdesátých letech však stál za zrodem Originálního videojournalu, jenž mapoval veškeré aktivity českých disidentů a neoficiální kultury, do níž se vrací i jeho Divadlo Na tahu. Po roce 1989 se Krob etabloval jako významný divadelní režisér hostující na řadě našich i zahraničních scén. Ve svých inscenacích převážně Havlových her plně využíval prvky osobité práce s neherci, kterými obohacuje výkony hereckých profesionálů.
Vysílání: 11.4., 22.25 hod., ČT art
TIP!
Časopis 45 - rubriky
Články v rubrice - Z éteru
Divadelní tipy 45. týden
Komici na jedničku - Miloš Kopecký
Petr Nárožný a jeho hosté vzpomínají na kariéru výjimečného českého herc ...celý článek
Divadelní tipy 46. týden
Komici na jedničku - Jiří Sovák
Petr Nárožný vzpomíná na skvělého herce, mistra ironie a suchého humoru Jiř ...celý článek
Jan Potměšil: nikdy bych neměnil
Jan Potměšil: nikdy bych neměnil
Příběh herce Jana Potměšila, který za své revoluční angažmá v roce 1989 za ...celý článek
Časopis 45 - sekce
HUDBA
50. výročí alba Olympic 4
Základní albová sada nahrávek vyšla v roce 1974, je tedy výročně co připomínat. Bylo to období olympicky turbu celý článek
OPERA/ TANEC
FOK zahrají s Alenou Hron
Ve středu a čtvrtek 6. a 7. listopadu 2024 čeká Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK skvostný program, který s celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Znamenitý debut kultovního režiséra Paola Sorrentina
Přebytečný člověk
Nejsou dvojčata, ale přesto jsou v lecčem totožní – podobně jako zdánlivě rozdílné celý článek