Super Diva – Tosca

autor: Česká televize
zvětšit obrázekSuper Diva – Tosca (10/13)
Operní diva Catarina Molderová se s lotyšskou sopranistkou Kristinou Opolaisovou zamýšlí nad původem nejslavnější Pucciniho veristické opery. Opera Tosca má velmi dlouhou historii. V roce 1887 napsal jeden z nejslavnějších francouzských dramatiků té doby, Victorien Sardou, divadelní hru se stejnojmenným názvem – La Tosca. Objednala si ji tehdy nejproslulejší herečka a královna evropských jevišť Sarah Bernhardtová. Byla bohatá a nechávala si od největších osobností evropského divadla psát role. Byly to obvykle silné ženské postavy, v nichž mohla naplno rozvinout svůj talent a stavět na odiv své herecké umění. A přesně to byl i případ Tosky.
Je to příběh operní pěvkyně, která svůj život zasvětila umění, a nic jiného ji nezajímalo. Nikdy se nestarala o politiku a společenské dění, jenom o zpěv. Zároveň byla velmi zbožná a Panence Marii nosila do kostela květiny a šperky. Najednou je však vržena do středu politického dění, protože její milý, republikánský liberál Cavaradossi, byl zatčen monarchistickým despotou baronem Scarpiou. Tosca musí zaujmout jasné stanovisko. Nakonec ji okolnosti doženou k tomu, že spáchá vraždu, což je zcela v rozporu s její vírou a přesvědčením i dosavadním, poněkud naivním, přístupem k životu. Geneze této opery je dlouhá a složitá. Puccini pověřil adaptací Sardouova textu své přátele, libretisty Luigiho Illicu a Giuseppeho Giacosu. Jenže se jim pořád nedařilo proměnit francouzské drama v italskou operu, a po jisté době ztratil Puccini o dílo zájem. Práva k uvedení hry koupil od Sardoua italský nakladatel Riccordi, a rozhodl se adaptací pověřit jiného skladatele, Alberta Francchettiho. Ale ani ten se moc daleko nedostal. Po nějaké době si na hru opět vzpomněl Puccini a pomalu na ní začal pracovat.
Tosca se roku 1900 konečně dočkala premiéry v římském Teatro Costanzi. Naopak autor původního dramatu, Victorien Sardou, sledoval průběh adaptace velmi pozorně. V jednu chvíli uvažoval Puccini s libretisty o tom, že by změnili konec a místo sebevraždy by Tosce napsali velkou árii, v níž by zešílela. Jenže Sardou s tím nesouhlasil. A protože měl jako autor poslední slovo, k této úpravě nedošlo.
„Nakonec se Puccini se Sardouem shodli, že příběh nemůže skončit jinak než Tosčinou smrtí. Výsledné dílo zcela jistě patří k těm nejkrásnějším v celé operní literatuře a je stálicí světového operního repertoáru. Florii Toscu ztvárnily ty největší hvězdy pěveckého nebe, za všechny jmenujme Mariu Calasovou“, říká portugalský muzikolog Rui Vieira Nery, který v operní cyklu Superdiva pravidelně účinkuje, jako odborný poradce.
Vysílání: 11.11., 00.35 hod., ČT art
Opakování: 16.11., ČT art
TIP!
Časopis 46 - rubriky
Časopis 46 - sekce
DIVADLO
Jubilejní Pražský divadelní festival německého jazyka
Prestižní Pražský divadelní festival německého jazyka (PDFNJ) letos vstupuje do jubilejního 30. ročníku. Od 15 celý článek
HUDBA
Jan Vytásek vydává vánoční album Jen tak
Pop-rockový zpěvák s belcantovými kořeny Jan Vytásek, přezdívaný také „český Bryan Adams“, přicház celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Film Berlín Alexanderplatz dle románu Alfreda Döblina
Berlín Alexanderplatz
Touha být dobrým člověkem umí být provázena zlými skutky. Nejnovější filmová adaptace celý článek



