zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Garderobiér v MDZ pohled do zákulisí divadelního světa

Luděk Randár a Gustav Řezníček (Garderobiér)

autor: archiv divadla   

zvětšit obrázek

Městské divadlo Zlín uvádí na jevišti Velkého sálu novou hru Garderobiér, jednu z nejsilnějších tragikomedií britského dramatika Ronalda Harwooda, který je považován za skutečného mistra ve svém oboru. Inscenace je poctou divadlu i všem jeho tvůrcům – od herců až po ty, kteří se pohybují v pozadí, ale hrají zásadní roli. Garderobiér se odehrává za 2. světové války v lednu 1942, kdy divadelní společnost chystá již 227. reprízu Krále Leara. V centru příběhu stojí Sir, stárnoucí herec a principál, který bojuje nejen s vlastními limity a očekáváními publika, ale také s pochybnostmi o smysluplnosti divadla. Jeho garderobiér Norman je oddaným společníkem, který pro svého pána udělá cokoliv – otázkou však zůstává, zda to stačí na to, aby se Sir vyrovnal s vlastní smrtelností.

„V anglickém divadle je slovo vším, a Garderobiér je skvostným příkladem brilantního, ironického dialogu, což pro mě představuje největší radost,“ říká režisér inscenace Šimon Dominik, který Harwoodovu hru vyzdvihuje pro její chytré, jemně humorné, a přesto hluboce lidské zpracování. Autor se ve hře opírá o své vlastní zážitky – sám působil pět let jako garderobiér slavného herce Donalda Wolfita, což dílu dodává jedinečnou autenticitu.
V hlavních rolích hrají Luděk Randár jako Sir a Gustav Řezníček v roli garderobiéra Normana. Luděk Randár ztvárňuje Sira s působivou směsí charismatu, tragiky a únavy, čímž odhaluje vnitřní svět herce, který čelí fyzickému i emocionálnímu vyčerpání. Ke hře říká: „I když se ocitáme v Anglii uprostřed 2. světové války, není to náhled do historie. Hereckou práci jako poslání nám autor představuje s milou nadsázkou, humorem, ale také opravdově a jímavým způsobem, který vede k zamyšlení a třeba i dojetí. Je to krásné divadlo se vším všudy.“

Naopak Norman v podání Gustava Řezníčka přináší do hry jemnou ironii, klid a loajalitu, které kontrastují se Sirovým temperamentem a dodávají jejich vztahu hloubku a napětí. „Vnímám téma hry Garderobiér jako velmi vrstevnaté a rozsáhlé. Mojí hlavní motivací pro herecké povolání byla vždycky možnost pohrávat si na jevišti s emocemi, což mi role Garderobiéra skýtá ve vrchovaté míře.“
Scénograf Karel Čapek a kostýmní výtvarnice Petra Krčmářová ve svém výtvarném pojetí na jevišti oživují obraz zákulisí zájezdového divadla v autentických dobových kostýmech. Současně diváci zhlédnou sugestivní a vizuálně atraktivní scény ze Shakespearova Krále Leara, jehož motivy v mnohém rezonují s osudem Sira a jeho divadelní společnosti.

Inscenace Garderobiér je mimořádnou příležitostí nahlédnout do zákulisí divadelního světa, kde se láska k divadlu prolíná s otázkami smyslu, věrnosti a pomíjivosti. Vstupenky lze zakoupit na pokladně divadla nebo online na webu www.divadlozlin.cz.

25.11.2024 11:11:55 Redakce | rubrika - Zveme ...

Časopis 27 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Beetlejuice (Hudební divadlo Karlín)

Články v rubrice - Zveme ...

Memento mori - pamatuj na smrt, abys nezapomněl žít

Miloslav König (Memento mori)

Divadelní spolek JEDL uvádí novou autorskou inscenaci Memento mori, která vznikla speciálně pro katedrálu Nane ...celý článek


Projekt Divadla na cucky propojuje nejen lidi bez domova

Běž po zvuku

Divadlo na cucky a jeho vzdělávací platforma EDU na cucky, Charita Šternberk a umělecká skupina Kolektif TU sp ...celý článek



Časopis 27 - sekce

HUDBA

Legendární muzikál Zpívání v dešti

Zpívání v dešti

Zpívání v dešti
Nastražte uši, promlouvá k vám Hollywood. Jeden z nejslavnějších muzikálů všech dob ze záku celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Filmové tipy 27. týden

Iveta

Iveta (1/8)
Je drzá, upřímná a na nic si nehraje. Pozor, kráska z Trebišova přichází! Slovenský komediální celý článek

další články...